Het begint.... - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu Het begint.... - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu

Het begint....

Blijf op de hoogte en volg Cees & Jannette

05 Februari 2014 | Oeganda, Opiyai

5 februari

Een dag die gewoon begon zoals zovele; toast, ananas en koffie. Heerlijk gezeten op de veranda in het zonnetje. Eigenlijk niets aan de hand. We zouden even langs dr. Ronald gaan om te horen wat hij voor plannen had. In de kliniek was ook pastor Sam aanwezig, 1 van de vele pastors. Sam was een vrolijke, volgens mij zijn ze dat allemaal, goedlachse man met enorme boventanden die horizontaal uit zijn mond staken, daar wordt je vanzelf vrolijk van als je hem aankijkt. Er volgde een officiële vergadering, er was zowaar een plan gemaakt! En wat voor een! Het voorstel was om op een 'Medical Outreach' te gaan. We zouden met een team naar 3 dorpen gaan rondom Soroti. Deze dorpen, op zo'n gemiddeld 25 kilometer afstand, hadden geen medische voorzieningen in de omgeving. Bovendien was de bevolking heel erg arm, zodat ze ook geen medicijnen konden betalen. Het team zou bestaan uit 4 doktoren, waaronder dr. Ronald, een laborant voor malaria testen, 2 verpleegkundigen voor medicijnuitgifte, en onze groep. "Hoe vinden jullie dat?" werd ons gevraagd!! Mijn plan was om gewoon, met een rugzakje op, de bush in te gaan om daar wat mensen te gaan helpen. Hier werd gesproken over 1500 mensen die we zouden kunnen behandelen! Wat een uitdaging, wat een mogelijkheid! Kunnen we dit aan? Financieel? Met klotsende oksels maar gezegd dat we mee wilden doen, ook al wisten we nog niet hoe.
Dr. Ronald zou een lijst maken met benodigde medicijnen voor 3 dagen. De eerste beramingen kwamen al uit op 1700,- Dit kan niet!! Na nog eens kritisch te hebben gekeken kon het al voor de helft. En laten we nu zo ongeveer dat bedrag hebben gekregen! Toeval bestaat niet!
We zagen dat er een 'flow' kwam, iedereen raakte enthousiast, lijsten werden gemaakt, taxibus geregeld. 'S middags zijn we naar de Apotheek geweest samen met dr. Ronald, de Bisschop en Henk en Jeanet; ons plan was te vragen of ze een korting konden geven op het hele pakket. Zo werkt het dus hier niet, medicijn voor medicijn moest worden besproken en een prijs voor worden afgesproken. Uiteindelijk gelukt! Het zou door gaan! 3 dagen outreach naar de dorpen in de omgeving, medicijnen werden verzameld en verdeeld in 3 porties, voor elke dag 1.
Blijf dan maar rustig! We kwamen met een rugzak en gaan 3 dagen met een taxi vol mensen en spullen op weg.
We kregen zelfs gratis Malaria-testen om de bevolking te testen.
Het was even genoeg voor mij en ben even lekker het dorp in gegaan. Gewoon even flink doorstappen, en boodschappen doen ofzo. Het Soroti-hotel verzorgde die avond weer ons diner. De enige wanklank was dat de hele Tilapiavis was gekrompen tot een filetje, maar dat mag de pret niet drukken! We gaan los!!

• 11 Februari 2014 - 10:35

Julienne:

Mooi om te horen hoor. Ik zie jullie al gaan. Cees krijg ik zsm n reactie op de x ray van stephen wanneer je terug bent uit de bush?

• 11 Februari 2014 - 16:27

Jeanne V.d. Heuvel:

Jongens, wat een voorziening! Wat geweldig spannend. Ik kan niet wachten tot morgen! De Here zegene jullie allemaal, plus de mensen die jullie gaan ontmoeten! Liefs, Jean.