Reis naar de safari - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu Reis naar de safari - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu

Reis naar de safari

Blijf op de hoogte en volg Cees & Jannette

01 Februari 2014 | Oeganda, Opiyai

En hij was er hoor! Precies om 7 uur stond Adrian, onze goedlachse driver, voor de poort. Een gigantische strohoed op zijn hoofd. De bus werd zeer vakkundig ingeladen. Het lukte hem om 6 kubieke meter bagage in 2 kubieke meter laadruimte te krijgen, daar moet je echt afrikaan voor zijn. Na afscheid te hebben genomen gingen we vol verwachting op pad. Het zou een drukke dag gaan worden: neushoorns of neushorens ( hoe schrijf je dat?), Chimpansees en een waterval. En dat allemaal in 1 dag, gecombineerd met een rit van enkele uren naar de Lodge waar we zouden overnachten.
Het begon al goed, file op de weg naar Kampala! Maar onze Adrian was niet voor een gat te vangen. We hebben wegen gezien die niemand wist, en zo via de buitenwijken van Kampala lukte het om op de weg naar Masindi te komen. We hebben wegen gekruist waar zowaar stoplichten stonden! Moet je je voorstellen: een kruispunt, 1 weg bergop de ander bergaf. Vol met auto's en busjes in diverse uitvoeringen die op een autosloop niet zouden misstaan. Dit gecombineerd met de nodige ronkende bromfietsers en gewone fietsers, geflankeerd door wat loslopende geiten. Ze staan elkaar aan te kijken en te wachten tot ze zich op elkaar kunnen storten, slechts tegengehouden door een zeer minimaal rood lampje die je bijna niet ziet. En daar stonden wij dus ook tussen! Maar het ging goed, tenminste met ons, de rest weet ik niet. Die zullen er wel aan gewend zijn.

Onze eerste stop was bij de Rhino's. Het is een reservaat waar inmiddels 12 neushoorns rond lopen. Eerst gingen we naar de Rangers, zij begeleiden ons naar de plek waar de beesten zouden zijn. Daar gingen we, de Ranger moest dus ook nog in de auto! Gezellig! Bij de plek aangekomen liepen we de bush in. Vol verwachting keken we rond, en we werden niet teleurgesteld; er lagen 4 gigantische dieren op een rijtje! Heel indrukwekkend en imponerend! Zo oog in oog te staan met zulke wilde dieren. Veel foto's gemaakt. De Ranger vertelde dat de dieren continue ongezien in de gaten werden gehouden door bewakers met wapens. Wij hebben die echter ook niet gezien, ze kunnen het dus echt ongezien. Later, toen we terug gingen, vertelde de Ranger nog dat een neushoorn wel 45 kilometer per uur kan rennen, dat had hij eerder moeten vertellen! Waren we niet zo enthousiast geweest!
De volgende uitstap was de Chimps-track; een tocht door het woud met een Ranger om Chimpansees te ontmoeten. Ja, dat heb je niet op de Hoge Veluwe! Daar ga je dan: broek in je sokken, zwetend, rugtasje op, fototoestel in de aanslag. Pa en Moe op safari, achter de Ranger aan! Eerst dachten we netjes op de paden te kunnen blijven. Maar ja, toen het serieus werd, de Ranger hoorde ze, gingen we het pad af. We mochten niet praten, maar ja hoe maak je duidelijk dat iedereen wel voor mocht gaan? Het werd echt spannend toen we wat hoorden, luid gekrijs en gebonk!! Sluipend tussen de lianen door zag ik al wat bewegen. Filmcamera gericht en klaar voor enkele sublieme opnames van een troep Chimpansees! Het zou toch niet?!
Nee, helaas! Het was een colonne Chinezen die dezelfde verwachting hadden als ons! Wat doen ze hier?! Even verder hadden we meer geluk; nu was het echt raak! Wat een ervaring! Op een paar meter afstand kijkt een Chimpansee je aan. Je voelt je gelijk verbonden met zo' n dier! Het zijn ook hele snelle dieren, maar dat zullen jullie wel op de foto' s zien. Ze waren er echt hoor!
Bij terugkomst, zo rond 4 uur, lekker een bord Spaghetti gegeten. Iedereen was danig onder de indruk, het was zo imposant!! Je wordt en blijft er stil van.
Volgend halte: de watervallen. Nog meer indrukken, uren zou je kunnen doorbrengen bij dit watergeweld. Wat een kracht!! Er hing een soort mist van waterdruppels, je voelde de rotsen gewoon trillen van al die watermassa's die naar beneden storten. Je ogen worden er vochtig van. Mijn hoofd zat vol met alle indrukken, emoties en gevoelens van de dag. Nu even weg en rustig nagenieten. Helaas die kans krijg ik niet.
Weer verder naar de Lodge. Het bleek een schitterende plek te zijn, zover wij tenminste konden zien want inmiddels was het al donker geworden. De Manager bood ons voor 1 tent een upgrade aan, wegens een kapotte rits. We hebben Henk & Jeanet maar een tweede huwelijksreis in een luxe tent cadeau gedaan!
Het avondeten bestond uit lasagne, heerlijk eten onder een groot afdak van riet. Met allerlei dierengeluiden om je heen. Iets verder was een Afrikaans muziekgroepje muziek aan het maken, om het kampvuur dansten andere donkere mensen. This is Africa!!

• 06 Februari 2014 - 11:39

Thea Philipse:

Indrukwekkend! Mooi verslag.
    Wij collega's van Janienne zijn heel benieuwd hoe het haar vergaat. We denken steeds aan haar en hopen dat ze het WAANZINNIG FANTASTISCH vindt.

iedereen veel plezier en goede reis gewenst van ons van de virologie.

• 06 Februari 2014 - 20:02

Jeanne V.d. Heuvel:

Hallo dierbare junglefreters. Willen jullie die apen wel eens gauw met rust laten!!! Misschien was het mijn familie wel! En dan zo ongegeneerd gluren naar ze, foei. Trouwens had ik het wel even willen meemaken dat Jannet stil viel!!!!! Dat moet wel wat geweest zijn!!!! Ja, lieve schatten , toch liever jullie dan ik. Hoewel ik de held van haskerhorne ben, wil ik toch echt niet met zo"n rhino op de foto. Maar ik ben blij dat jullie ervan hebben genoten. Wij zien straks de plaatjes wel. Heel veel liefs en de bescherming van onze lieve Vader. Liefs van Dick en Jean.

• 12 Februari 2014 - 11:42

Lia:

Leuk om jullie verhalen te lezen,wat een belevenissen. Dikke knuffel Lia