woensdag 6 april - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu woensdag 6 april - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu

woensdag 6 april

Door: ceesenjannette

Blijf op de hoogte en volg Cees & Jannette

07 April 2011 | Oeganda, Soroti

Wat gaat het vandaag weer worden!? Na een nachtje op bed liggen, slapen wil ik het eigenlijk niet noemen is de dag weer begonnen. We zijn allemaal niet erg lekker, is het dan toch het eten van gisteren of eist de warmte zijn tol? Toch maar even naar Soroti de markt bekijken, het moet een hele ervaring zijn. Weer op ons gebruikelijke vervoermiddel de Boda-Boda naar het centrum gebracht. Ondanks dat het dik 30 graden was droeg de chauffeur een ski-jack. Je zou misschien een koutje kunnen vatten. Wij de markt op. Dit is een gebied wat overdekt is met allerlei dakbedekkingen zoals golfplaten, planken, gras en wat al niet meer. In het schemerdonker zitten er veel mensen, voornamelijk vrouwen, met hun handelswaar. Er zijn verschillende gebieden merken we: een bonengebied, groentegebied, zelfs een ijzerwarengebied ontdekken we. In het midden stonden stenen tafels waar de vis op werd schoongemaakt. Wij passeerden deze plek maar snel anders hadden wij ook iets aan de straatstenen aangeboden. Een kakafonie van geuren, luchten en geluiden omgaf ons. Sommigen keken schichtig naar ons maar de meesten wilden ons wel een hand geven. Of er wat verkocht wordt of dat het een gezellige sociale bezigheid is wordt ons niet duidelijk. We zien niet dat er veel verkocht wordt maar mogelijk ontgaat ons dat. De vrouwen zijn erg druk terwijl de mannen zich vaak bezig houden met een soort bordspel of gewoon zitten te zitten.
We zien ook een sterk staaltje van recycling waar men in Nederland nog een voorbeeld aan kan nemen. Van autobanden worden sterke slippers gemaakt, ook een soort rubber vastzet touwen worden er van gesneden. Van een band blijft helemaal niks over! Via de winkelstraat (main road) gaan we weer richting huis. Ondertussen vragen we naar kralen om kettingen te maken. Na verschillende pogingen zegt men dat deze alleen in Kampala te koop zijn. Thuisgekomen zijn we van plan helemaal niks meer te doen en onze lichamen even rust te gunnen. op de weg langs ons huis lopen mensen, meestal kinderen, vaak is de kleding niet meer dan een paar vodden. 2 meisjes zwaaien enthousiast naar de Muzungu`s. We hebben ze verwend met nieuwe kleding en trots dat ze waren! Zo moeten we lichamelijk en geestelijk best wel veel verstouwen. ‘This is real lifechanging!!’
Vanavond een potje nasi gekookt met echt Halal gehakt en een zakje van de Aldi. Heerlijk! De internetverbinding wordt opgezocht en daar gaan we met grote verwachtingen het internet op voor een Skype-sessie met de kinderen. Er trok echter net een zware onweersbui over die de verbinding er niet beter op maakte! Maar we hebben ze wel gezien en gehoord ook al was het hele gedoe erg lachwekkend. Ik geloof dat we 15 keer moesten in bellen, maar uiteindelijk hebben we bijna 10 minuten contact gehad!! Het is vandaag al weer woensdag; morgen gaan we naar Teddy, het jongere zusje van Agnes. Zij woont ergens in het binnenland, wat zullen we weer meemaken. In ieder geval van ons nu al de groeten uit de rimboe!

• 07 April 2011 - 20:20

Jacob En Marjon:

Sjonge, wat beleven jullie wat zeg!
    Vol interesse leven we met jullie mee.
    Zien het als het ware voor onze ogen gebeuren!
    Nog een hele goeie tijd toegewenst.
    We zien uit naar het volgende verslag.
    Doen jullie de groetjes aan Ton en Arja?

gr. Jacob en Marjon

• 08 April 2011 - 08:28

Mama:

wat fyn dat ik nu weet hoe het met jullie is wy houden niet van sluer . jullie zullen heel vaak een traantje laten .met de kinderen gaat het heel goed geniet maar van de mooie dingen je moet maar een boek schrijven als je weer thuis bent.de wrereld zal er voor jullie anders uit zien na deze ervaring zegen de kinderen en elkaar en kom veilig thuis liefs mama.

• 08 April 2011 - 09:16

Lydia:

heeey mama en papa ...

haha jullie maken wel veel meehoor!! ik zou daar ook wel willen zijn !! al wat bruiner geworden ???
    dikke kus lydia

• 08 April 2011 - 10:47

Janneke:

Jeetje!!! Wat een belevenissen! En dan ben je nog maar een paar dagen onderweg! Hier alles goed, we maken het gezellig met z'n allen! Love you, we spreken elkaar vanavond via het geweldige ;) skype!!!