Zaterdag 3 december 2011 - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu Zaterdag 3 december 2011 - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 3 december 2011

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Cees & Jannette

04 December 2011 | Oeganda, Soroti

Vanmiddag de verjaardag van Arja van Amecet. Op de boda boda stappen gaat steeds beter. Het went. Alleen de geur van degene die je rond fietst niet. Arja had een soort van kruidkoek gebakken in de vorm van een hart, heerlijk! Er kwam nog een vrouw op visite: Gerda. Zij hielp via stichting Barnabas bij het opknappen van waterputten. In Sudan, daar kwamen ze net vandaan, en nu rond Soroti.
Ik ben nog even met Evert brood wezen halen. Daarna kwamen Agnes en Teddy met Talapia van de markt thuis. Dus ik heb buiten staan bij schijnen met een lampje terwijl Agnes de vis schoon maakte. Ze vertelde me dat haar verkering uit was sinds die ochtend. Omdat Agnes al enige jaren bij Evert en Nel werkt is ze natuurlijk bekend geraakt met de manier van denken van de blanken. Hier is het bijvoorbeeld heel normaal dat de man zijn vrouw slaat. Het is zelfs normaal om meerdere vrouwen te hebben etc. Omdat Agnes voorwaarden had gesteld waaronder het niet slaan is de jongen na een relatie van 3,5 jaar toch afgehaakt. De reden: ‘Als je iets fout doet dan moet ik je kunnen slaan’. Dat was de boodschap die ochtend via de telefoon en dus heeft hij het uitgemaakt. O jaah, en hij wilde ook eerst een kind hebben. Allemaal van dat soort vreselijk onhandige dingen. Ik probeer het allemaal een beetje te doorgronden, deze cultuur, maar het is zo anders en zo gecompliceerd! Familie hier is ook een enorm iets. Je trouwt letterlijk met de familie. Zij hebben alles voor het zeggen en ga zo maar door… Maar goed, het is sneu voor Agnes. We hebben talapia gegeten. Er was familie van Agnes aanwezig en zij zaten op een rieten mat op de grond naast de tafel waar wij aan zaten. Grappig. Een stoel is men niet gewend. Morgen gaan we naar een dienst van de Pentecostal Assemblies of God. Het zal ongetwijfeld swingen. Welterusten.