De reis naar Soroti - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu De reis naar Soroti - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Cees & Jannette Petersen - WaarBenJij.nu

De reis naar Soroti

Blijf op de hoogte en volg Cees & Jannette

03 Februari 2014 | Oeganda, Opiyai

3 februari 2014
De lucht was letterlijk en figuurlijk weer opgeklaard! Vandaag alweer de laatste dag van de safari. Eerst nog een 'gamedrive', daarna een rit naar Soroti, onze verblijfplaats voor de komende tijd.
De bus werd weer volgeladen met alle koffers en andere hulpstukken, vervolgens koers gezet naar de ferry. Aan de overkant ging het dak weer open en reden we door de prairie (veel kleine huisjes gezien). Tijdens deze rit hebben we best veel giraffes gezien in allerlei soorten en maten. Jong, oud, klein, groot. Wat een aparte dieren toch! Ze horen echt in een open ruimte.
We staken zo het park over om aan de andere kant Murchison Falls weer te verlaten, op weg naar Soroti!
Onderweg had ik al het idee dat er iets niet in orde was met de auto. Dit is eigenlijk ook niet verwonderlijk zoals deze dingen te lijden hebben, hotsend en botsend rijd je rond. Er word niet opgekeken van een schrammetje meer of minder.
Met een schuin oog hield ik Adrian, onze chauffeur, in de gaten. Eerst zei hij dat er niks aan de hand was, maar dat ken ik: dan moet je op gaan letten! Het bleek dat er problemen waren met het schakelen, de auto kon niet in zijn 5e versnelling. Om met zo'n gangetje van 60 kilometer p/u in Soroti te komen was niet verstandig. Eerst een paar keer stoppen, opnieuw starten, weer proberen. Henk zat voorin en gaf goed advies vanuit zijn ervaringen tijdens zijn diensttijd! Iets met klutsen, geloof ik. Helaas heeft het niet geholpen, er kwam een moment dat we een werkplaats moesten opzoeken. Zo gezegd, zo gedaan. De auto werd er geparkeerd, niks geen brug ofzo, gewoon in het gras. Monteurs begonnen het dashboard te slopen. Het zou ongeveer 20 minuten duren werd ons verteld. In die tussen tijd liepen wij naar een restaurantje dorstig als we waren. Helaas duren 20 minuten in Afrika langer als bij ons. Het zal wel komen omdat ze dichter bij de evenaar wonen. Na anderhalf uur zijn we maar eens polshoogte gaan nemen. Bijna klaar werd met triomfantelijk gezicht gezegd! Nog maar even rustig gaan zitten onder de boom. Als je zo een garage observeert leer je toch een heleboel dingen. Wat zijn wij in Nederland toch pietjes precies, het kan veel simpeler allemaal. Bijvoorbeeld; je legt een kei achter de wielen tegen het wegrollen, olie laat je gewoon in de grond lopen. Auto's die niet meer te repareren zijn laat je gewoon staan en gebruik je voor reserveonderdelen. En nieuw laagje zand over alles heen en je hebt weer een nieuwe werkvloer! Milieu? Er lopen toch kippen los, dat hebben wij in Nederland niet eens in een garage!
De reis werd vervolgd, met flinke vaart richting Soroti! Eindelijk rond 4 uur waren in het hotel om Henk en Jeanet af te zetten. Vervolgens richting het huis van Evert en Nel waar wij zouden verblijven. De sleutels opgezocht en een kleine 20 hangsloten waren we binnen. Gauw de koffers uitgeladen, bedden opgemaakt en weer in de bus gestapt. We hadden een chauffeur en daar moet je zolang mogelijk gebruik van maken. Weer terug naar het hotel om daar van een warme maaltijd te genieten. Wat kan een koude cola lekker zijn! Heerlijk buiten zittend, met een goed en voldaan gevoel, gingen we ons voorbereiden op de dingen die komen gaan. Gelukkig wisten we nog niet alles voor uit.....

• 11 Februari 2014 - 10:47

Julienne:

Hahaha heerlijk om ze met die auto bezig te zien.. dont worry be happy!! T leven kan zo simpel zijn. En inderdaad de kippen hebben de ruimte om te scharrelen....knuffel voor allemaal